Stored Procedureler ve ParameterDirection Numaralandırıcısı 31 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt Ado.Net Bugünkü makalemizde, Sql sunucularında yazdığımız Stored Procedure'lere ilişkin parametreleri incelemeye çalışacağız. Stored Procedure'ler ile ilgili daha önceki makalelerimizde, uygulamamızdan bu procedure'lere nasıl parametre aktarılacağını incelemiştik. Parametre aktarımında yaptığımız işlem, SqlCommand nesnesimizin parametre koleksiyonuna, Stored Procedure içinde tanımladığımız parametrenin eklenmesiydi. Bunun için, SqlCommand sınıfının Parameters koleksiyonuna Add metodunu kullanarak SqlParameter sınıfı türünden bir nesne ekliyorduk. Bu parametrelere program içerisinden ilgili değerleri aktararak, bu değerlerin Stored Procedure içinede aktarılmasına imkan sağlıyorduk. [Daha fazla]
Tablo Değişikliklerini GetChanges ile İzlemek 29 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt Ado.Net Bugünkü makalemizde, bağlantısız olarak veri tabloları ile çalışırken, bu tablolar üzerinde meydana gelen değişiklikleri nasıl izleyebileceğimizi ve davranışlarımızı bu değişikliklere göre nasıl yönledirebileceğimizi incelemeye çalışacağız.Hepimizin bildiği gibi, bağlantısız veriler ile çalışırken, bir veri kaynağında, makinemizin belleğine tablo veya tabloları alırız. Bu tablolar üzerinde, yeni satırlar oluşturur, var olan satırlar üzerinde değişiklikler yapar, her hangibir satırı siler ve bunlar gibi bir takım işlemler gerçekleştiririz. Tüm bu işlemler, bellek bölgesine aldığımız veriler üzerinde bir DataTable nesnesinde yada bir DataSet kümesinde gerçekleşir. Bununla birlikte, bahsettiğimiz bu değişiklikleri, asıl veri kaynağınada yansıtarak, güncellenmelerinide sağlarız. [Daha fazla]
Indeksleyiciler (Indexers) 27 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde kısaca indeksleyicilerin C# programlama dilindeki kullanımını incelemeye çalışacağız. Bir indeksleyici, bir sınıfı dizi şeklinde kullanabilmek ve bu sınıftan türetilen nesneleri dizinleyebilmek amacıyla kullanılır. Başka bir deyişle bir indeksleyici, nesnelere dizi gibi davranılabilmesini sağlar. Indeksleyiciler tanımlanışları itibariyle, özelliklere (properties) çok benzerler . Ancak aralarında temel farklılıklarda vardır. Herşeyden önce bu benzerlik, indeksleyicilerin tanımlanmasında göze çarpar. Bir indeksleyiciyi teorik olarak aşağıdaki söz dizimi ile tanımlanır. [Daha fazla]
Sql Tablolarındaki Binary Resimlere Bakmak ve Dosya Olarak Kaydetmek 24 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt Ado.Net Hatırlayacağınız gibi bir önceki makalemizde, bir resim dosyasını sql tablosundaki Image veri tipinden bir alana nasıl yazabileceğimizi görmüştük. Bugünkü makalemizde ise, bu tablodaki Image veri tipindeki Resim alanında yer alan byte'lara nasıl okuyabileceğimizi ,( Örneğimizde, PictureBox kontrolünde nasıl görüntüleyebileceğimizi inceledik) ve bu alandaki resmi, jpg uzantılı bir resim dosyası olarak nasıl kaydedebileceğimizi incelemeye çalışacağız. [Daha fazla]
Sql Tablolarına Resim Eklemek 23 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt Ado.Net Bugünkü makalemizde, örnek bir sql tablomuzda yer alan image veri tipinden bir alana, seçtiğimiz resim dosyalarını nasıl kaydedebileceğimizi incelemeye çalışacağız. Öncelikle, sql tablolarında kullanabildiğimiz image tipinden biraz bahsedelim. Bu tip, ikili (binary) formatta verileri tutmak için geliştirilmiştir. Image veri tipi, 0 byte' dan 2,147,483,647 byte'a kadar veri alanını taşıyabilmektedir. Bu alan, verileri bir byte dizisi şeklinde tutmaktadır. Dolayısıyla resim dosyalarını tutmak için ideal bir yapı sergiler. Elbette üst sınırı aşmamaya çalışmak gerekir. Çoğu zaman uygulamalarımızda, resim dosyalarını ikili bir dizi şeklinde sql tablolarımızda, image tipindeki alanlarda tutmak isteyeceğimiz durumlar oluşabilir. (Örneğin şirket çalışanları ile ilgili personel bilgilerini tuttuğumuz tablolarda, personelin vesikalık fotoğraflarını bu alanlarda taşıdığımızı düşünelim.) [Daha fazla]
Net Data Providers(Veri Sağlayıcıları) 22 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt Ado.Net Bugünkü makalemiz ile, ADO.NET ' te yer alan veri sağlayıcılarını inceleyeceğiz. Bildiğiniz gibi hepimiz uygulamalarımızda yoğun bir şekilde veri kaynaklarını kullanmaktayız. Normalde sistemimizde, bu veri kaynaklarına erişmek için kullanılan sistem sürücüleri vardır. Bu sürücüler, sistemimize dll kütüphaneleri olarak yüklenirler ve kendilerini sisteme kayıt ederler(register). Bu noktadan itibaren bu veri sürücülerinin içerdiği fonksiyonları kullanarak veritabanları üzerinde istediğimiz işlemleri gerçekleştirebiliriz. Kısaca, bu veri sürücüleri uygulamalarımız ile, veritabanı arasındaki iletişimi sağlarlar. Sistemizide yüklü olan programlara göre pek çok veri sürücüsüne sahip olabiliriz. Örneğin ODBC sürücüleri, SQL sürücüleri, Ole Db Jet sürücüleri ve bazıları. [Daha fazla]
Temsilciler (Delegates) Kavramına Giriş 20 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, C# programlama dilinde ileri seviye kavramlardan biri olan Temsilcileri(delegates) incelemeye başlayacağız. Temsilciler ileri seviye bir kavram olmasına rağmen, her seviyden C# programcısının bilmesi gereken unsurlardandır. Uygulamalarımızı temsilciler olmadan da geliştirebiliriz. Ancak bu durumda, yapamıyacaklarımız, yapabileceklerimizin önüne geçecektir. Diğer yandan temsilcilerin kullanımını gördükçe bize getireceği avantajları daha iyi anlayacağımız kanısındayım. Bu makalemizde temsilcileri en basit haliyle anlamaya çalışıcağız. [Daha fazla]
Checked, Unchecked Anahtar Kelimeleri ve OverFlow Hatası 15 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, değişkenlerin içerdikleri verilerin birbirleri arasında atanması sırasında oluşabilecek durumları incelemeye çalışacağız. Bildiğiniz gibi, değişkenler bellekte tutulurken, tanımlandıkları veri tipine göre belirli bir bit boyutuna sahip olurlar. Ayrıca her değişkenimizin belli bir değer aralığı vardır. Programlarımızı yazarken, çoğu zaman değişkenleri birbirlerine atarız. Küçük boyutlu bir değişkeni, kendisinden daha büyük boyutlu bir değişkene atarken bir problem yoktur. Ancak, boyutu büyük olan bir değişkeni, daha küçük boyuta sahip bir değişkene atamak istediğimizde durum değişir. Elbette böyle bir durumda, derleyicimiz bizi uyaracaktır. [Daha fazla]
Bir Arayüz, Bir Sınıf ve Bir Tablo 14 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, bir arayüzü uygulayan sınıf nesnelerinden faydalanarak, bir Sql tablosundan nasıl veri okuyacağımızı ve değişiklikleri veritabanına nasıl göndereceğimizi incelemeye çalışacağız. Geliştireceğimiz örnek, arayüzlerin nasıl oluşturulduğu ve bir sınıfa nasıl uygulandığını incelemekle yetinmeyecek, Sql veritabanımızdaki bir tablodaki belli bir kayda ait verilerin bu sınıf nesnelerine nasıl aktarılacağını da işleyecek. Kısacası uygulamamız, hem arayüzlerin hem sınıfların hemde Sql nesnelerinin kısa bir tekrarı olucak. [Daha fazla]
Arayüzler'de is ve as Anahtar Sözcüklerinin Kullanımı 12 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, arayüzlerde is ve as anahtar kelimelerinin kullanımını inceleyeceğiz. Bir sınıfa arayüz(ler) uyguladığımızda, bu arayüzlerde tanımlanmış metodları çağırmak için çoğunlukla tercih edilen bir teknik vardır. O da, bu sınıfa ait nesne örneğini, çalıştırılacak metodun tanımlandığı arayüz tipine dönüştürmek ve bu şekilde çağırmaktadır. Bu teknik, her şeyden önce, program kodlarının okunabilirliğini ve anlaşılabilirliğini arttırmaktadır. Öyleki, bir isim uzayında yer alan çok sayıda arayüzün ve sınıfın yer aldığı uygulamalarda be tekniği uygulayarak, hangi arayüze ait metodun çalıştırıldığı daha kolay bir şekilde gözlemlenebilmektedir. Diğer yandan bu teknik, aynı metod tanımlamalarına sahip arayüzler için de kullanılır ki bunu bir önceki makalemizde işlemiştik. [Daha fazla]
Arayüz(Interface), Sınıf(Class) ve Çoklu Kalıtım 09 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, arayüzleri incelemeye devam ediceğiz. Bir önceki makalemizde, arayüzleri kullanmanın en büyük nedenlerinden birisinin sınıflara çoklu kalıtım desteği vermesi olduğunu söylemiştik. Önce basit bir uygulama ile bunu gösterelim. [Daha fazla]
Interface (Arayüz) Kullanımına Giriş 08 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, nesneye dayalı programlamanın önemli kavramlarından birisi olan arayüzleri incelemeye çalışacağız. Öncelikle, arayüz'ün tanımını yapalım. Bir arayüz, başka sınıflar için bir rehberdir. Bu kısa tanımın arkasında, deryalar gibi bir kavram denizi olduğunu söylemekte yarar buluyorum.. Arayüzün ne olduğunu tam olarak anlayabilmek için belkide asıl kullanım amacına bakmamız gerekmektedir. [Daha fazla]
ArrayList Koleksiyonu ve DataGrid 07 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, veritabanlarındaki tablo yapısında olan bir ArrayList'i bir DataGrid kontrolüne nasıl veri kaynağı olarak bağlayacağımızı inceleyeceğiz. Bildiğiniz gibi ArrayList bir koleksiyon sınıfıdır ve System.Collections isim uzayında yer almaktadır. Genelde ArrayList koleksiyonlarını tercih etmemizin nedeni, dizilere olan üstünlüklerinden kaynaklanmaktadır. [Daha fazla]
İşe Yarar Bir MultiThreading(Çok Kanallı) Uygulama Örneği 06 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bundan önceki üç makalemizde iş parçacıkları hakkında bilgiler vermeye çalıştım. Bu makalemde ise işimize yarayacak tarzda bir uygulama geliştirecek ve bilgilerimizi pekiştireceğiz. Bir iş parçacığının belkide en çok işe yarayacağı yerlerden birisi veritabanı uygulamalarıdır. Bazen programımız çok uzun bir sonuç kümesi döndürecek sorgulara veya uzun sürecek güncelleme ifadeleri içeren sql cümlelerine sahip olabilir. Böyle bir durumda programın diğer öğeleri ile olan aktivitemizi devam ettirebilmek isteyebiliriz. Ya da aynı anda bir den fazla iş parçacığında, birden fazla veritabanı işlemini yaptırarak bu işlemlerin tamamının daha kısa sürelerde bitmesini sağlıyabiliriz. İşte bu gibi nedenleri göz önüne alarak bu gün birlikte basit ama faydalı olacağına inandığım bir uygulama geliştireceğiz. [Daha fazla]
Thread'lerde Öncelik(Priority) Durumları 05 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# İş parçacıklarını işlediğimiz yazı dizimizin bu üçüncü makalesinde, iş parçacıklarının birbirlerine karşı öncelik durumlarını incelemeye çalışacağız. İş parçacıkları olarak tanımladığımız metodların çalışma şıralarını, sahip oldukları öneme göre değiştirmek durumunda kalabiliriz. Normal şartlar altında, oluşturduğumuz her bir iş parçacığı nesnesi aynı ve eşit önceliğe sahiptir. Bu öncelik değeri Normal olarak tanımlanmıştır. Bir iş parçacığının önceliğini değiştirmek istediğimizde, Priority özelliğinin değerini değiştiririz. Priority özelliğinin .NET Framework'teki tanımı aşağıdaki gibidir. [Daha fazla]
Thread'leri Belli Süreler Boyunca Uyutmak ve Yoketmek 02 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bir önceki makalemizde hatırlayacak olursanız, iş parçacıkları haline getirdiğimiz metodlarımızda işlemeleri yavaşlatmak amacı ile bazı döngüler kullanmıştık. Gerçek hayatta çoğu zaman, iş parçacıklarının belirli süreler boyunca beklemesini ve süre sona erdiğinde tekrardan işlemelerine kaldığı yerden devam etmesini istediğimiz durumlar olabilir. Önceki makalemizde kullandığımız Suspend metodu ile ilgili iş parçacığını durdurabiliyorduk. Bu ilgili iş parçacıklarını geçici süre ile bekletmenin yollarından birisidir. Ancak böyle bir durumda bekletilen iş parçacığını tekrar hareketlendirmek kullanıcının Resume metodunu çal��ştırması ile olabilir. Oysaki biz [Daha fazla]
StreamReader Sınıfı Yardımıyla Dosya Okumak 01 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makalemizde, sistemimizde yer alan text tabanlı dosyaları nasıl okuyabileceğimizi incelemeye çalışacağız. .NET ortamında, dosyaların okunması için streamler(akımlar) kullanılır. Bugün işleyeceğimi StreamReader sınıfıda bunlardanbir tanesidir. StreamReader sınıfı dosyaların okunmasını, dosyalara yazılmasını vb.. sağlar. [Daha fazla]
Çok Kanallı(Multithread) Uygulamalar 01 Ocak 2004 Burak-Selim-Senyurt C# Bugünkü makelemiz ile birlikte threading kavramını en basit haliyle tanımaya çalışacağız. Sonraki makalelerimizde de threading kavramını daha üst seviyede işlemeye çalışacağız. Bugün hepimiz bilgisayar başındayaken aynı anda pek çok uygulamanın sorunsuz bir şekilde çalıştığını görürüz. Bir belge yazarken, aynı zamanda müzik dinleyebilir, internet üzerinden program indirebilir ve sistemimizin kaynaklarının elverdiği ölçüde uygulamayla eşzamanlı olarak çalışabiliriz. Bu bize, günümüz işlemcilerinin ve üzerlerinde çalışan işletim sistemlerinin ne kadar yetenekli oluğunu gösterir. Gösterir mi acaba? [Daha fazla]