Tasarım Prensipleri - Dependency Inversion

Bu yazımızda Dependency Inversion isimli tasarım prensibinden bahsediyor olacağız. Bu prensip kabaca, alt sınıflar ve üst sınıflar arasında kuvvetli bir bağ olmamasını önermektedir. Bunun en büyük gerekçesi, alt sınıflarda olabilecek sık değişiklerin, üst sınıfında değişmesine neden olabilecek olmasıdır ki bu hızla değişen yazılım ihtiyaçlarında sorunlara neden olmaktadır. [Daha fazla]

Tasarım Prensipleri - Liskov Substitution

Bu günkü blog yazımızın kahramanı Barbara Liskov(http://en.wikipedia.org/wiki/Barbara_Liskov). Ve tahmin edeceğiniz üzere konumuz tasarım prensipleri içerisinde uygulanan disiplinlerden birisi olan Liskov Substitution(LSP) ilkesi. Bu ilke üst sınıf(Base Class) ve alt sınıf(Sub Class) arasındaki ilişkinin rol aldığı bir prensip olarak göz önüne alınabilir aslında. İlkenin özet cümlesini söylemeden önce basit bir örnek üzerinden ilerlemenin daha iyi olacağı kanısındayım. Nitekim özet cümleyi okuduğunuzda kafanızın karışmamasını garanti edemeyeceğim... [Daha fazla]

Tasarım Prensipleri - Single Responsibility

Sanıyorum benim gibi eskiler, yandaki resimde yer alan değerli ressamı hatırlayacaklardır. Bob Ross. Küçüklüğümde(ve halen Smile) Bob Ross' un TRT televizyonunda yayınlanan Resim Sevinci programlarını zaman zaman izler ve yarım saatlik sürede çizdiği doğa manzaralarına bakakalırdım. Rahmetli Bob bu günkü Tasarım Prensipleri uyarlanması sırasında Einstein ile birlikte küçük bir rol üstleniyor olacak. Öyleyse sözü fazla uzatmadan konumuza geçelim. [Daha fazla]

Tasarım Prensipleri - Loose Coupling

Yazılım teknolojilerinde uygulanan tekniklerin çoğunda temel tasarım prensipleri sıklıkla ele alınmaktadır/Alınmalıdı. Örneğin eXtreme Programming, Aspect Oriented Programming vb... yazılım geliştirme tekniklerinde bu prensiplerin çoğuna rastlayabiliriz. Bu yazı ile birlikte Temel Tasarım Prensiplerinin incelenmesine başlıyor olacağız ki özellikle büyük çaplı projelerde bu tip disiplinler büyük bir öneme sahiptir. [Daha fazla]

Caching Application Block Merakı

Az önce 1966 yılında çevrilmiş olan ve küçüklüğümde bol bol izlediğim nefis bir filmi belkide 179ncu kez tekrardan seyrettim. Eskiler aşağıdaki resimden hangi film olabileceğini tahmin edebilirler. Yeni nesilden seyretmeyen varsa eğer The Good, The Bad and The Ugly filmini mutlaka tedarik edip izlesinler. Peki bunun anlatacağım konu ile bir ilgisi var mı? Hayır yok. Cool Sadece off-topic bir giriş yapmak istedim. [Daha fazla]

Organik Yazılım Günü

Merhaba Arkadaşlar, 27 Haziran 2009 Cumartesi günü mezun olduğum Yıldız Teknik Üniversitesinde, Microsoft' un açık kaynak kod tarafındaki çalışmaları ile ilişkili bir seminer düzenleniyor olacak. Bu seminerde bende WCF Rest Starter Kit paketini aktarıyor olacağım. ... [Daha fazla]

Concurrent Collections : Macera BlockingCollection<T> ile Devam Ediyor [Beta 1]

Bir önceki blog yazımda paralel programlama kabiliyetlerinden birisi olan Concurrent Collections(Eş Zamanlı Koleksiyonlar) kavramını incelemeye çalışmıştım. Ne varki kendimi bunlara olan gereklilikler konusunda bir süredir ikna edebilmiş değilim. Dolayısıyla ihtiyaçları ortaya koymak adına basit bir senaryo üzerinden ilerlemeye karar verdim. Aslında eş zamanlı koleksiyonların kullanılması için en büyük gereksinim, bir koleksiyonun elemanları üzerinde aynı anda işlemler yapılmak istenmesi halinde ortaya çıkmaktadır. [Daha fazla]

for mu, foreach mi? Yoksa Parallel.For mu, Parallel.ForEach mi? [Beta 1]

Gecenin bu saatinde uyuyamayıp blog' uma bir şeyler yazmak isteyişimin sebebi, bu gün bir okurumdan gelen şu sorudur; "Madem Parallel.For veya Parallel.ForEach ile herşey daha hızlı oluyor, niye normal for ve foreach döngülerini bu formasyona sokmuyorlarda ek bir şeyler ilave ediyorlar". Dolayısıyla klavyemi elime aldım ve hemen bir test programı yazmaya koyuldum. [Daha fazla]

TPL - İptal İşlemi [Beta 1]

Bir önceki blog yazımda, TPL kullanılarak WinForms uygulamalarında paralel işlemlerin nasıl yapılabileceğini ele almaya çalışmıştım. Örnekte son geldiğimiz noktaya bakıldığında aşağıdaki kazanımları elde ettiğimizi düşünebiliriz. [Daha fazla]

TPL ile WinForms Macerası [Beta 1]

Dün gece Task Parallel Library ile ilgili olarak internette araştırma yaparken, örnekleri çoğunlukla(hatta tamamen) Console uygulamaları üzerinde geliştirdiğimi farkettim. Oysaki TPL veya PLINQ gibi alt yapıların, WinForms yada WPF(Windows Presentation Foundation) uygulamalarında nasıl kullanılabileceğide önemli bir konuydu. Özellikle Windows Form' larının TPL çalışmalarına karşı nasıl tepkilerde bulunabileceği belkide en önemli noktaydı. [Daha fazla]

TPL için Önemli Bir Kavram : Task [Beta 1]

Bir önceki blog yazımda Task Parallel Library alt yapısının ne olduğunu sizlere aktarmaya çalışmıştım. Tabiki bu alt yapı üzerinde durulması gereken pek çok konu bulunmaktadır. Heyecanım çok, anlatmak içinde sabırsızlanıyorum. Ama her zamanki gibi adım adım ilerlemekte ve acele etmemekte yarar olduğu kansındayın. TPL ile ilişkili önemli konulardan birisi Task(yada Task) sınıfıdır. TPL esas itibariyle görev adı verilen küçük iş parçaları üzerine kurulu bir yapı olarak düşünülebilir. Bu nedenle Task sınıfı son derece önemlidir. [Daha fazla]

TPL(Task Parallel Library) Nedir? [Beta 1]

Özellikle işlemcilerin bu şekilde ilerlemesine paralel olarak, yazılım geliştirme ortamlarında da pekala pek çok değişiklik ve yenilikçi fikir ortaya çıktı. Son zamanların özellikle Microsoft .Net cephesindeki en popüler konularından biriside paralel genişletmeler(Parallel Extensions). Bir başka deyişle, sistemin sahip olduğu işlemci gücünün tümünü kullanarak(Arabanın hakkını ver hakkını Smile ), paralel işlemler veya eş zamanlı yürütmelerin gerçekleştirilmesi. [Daha fazla]